یزدفردا:نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از امضای بیش از ۱۰۰ نماینده مجلس در اعتراض به این کاریکاتور موهن به رزمندگان دفاع مقدس که در روزنامه شرق به چاپ رسیده است، خبر داد.
به گزارش مشرق ، بیژن نوباوه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس از امضای بیش از 100 نماینده مجلس در اعتراض به این کاریکاتور موهن به رزمندگان دفاع مقدس خبر داد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه تعداد امضاها همچنان ادامه داشته و به 200 تا هم خواهد رسید، تصریح کرد: وزارت ارشاد باید با این روزنامه که در زمین دشمن بازی می‌کند برخورد و آنها را به محاکم قضایی بکشاند.

توهین بی شرمانه «شرق»‌به رزمندگان و شهدای دفاع مقدس

روزنامه اصلاح طلب شرق همزمان با هفته دفاع مقدس طی کاریکاتوری موهن، رزمندگان،‌ بسیجیان و شهدای جنگ تحمیلی را متهم کرد که کورکورانه عازم جبهه شده اند.

 این کاریکاتور موهن، با طعنه به رزمندگانی که در صفوف اعزام به جبهه های حق علیه باطل، برای یکدیگر سربندهای یازهرا و یاحسین می بستند،‌ صفی از مردانی را استهزا کرده که سربندها را نه بر پیشانی، که بر چشمان یکدیگر می بندند.

سایت ضدانقلابی روزآنلاین نیز که ستون ثابتی به کارهای «هادی حیدری» کاریکاتوریست شرق اختصاص داده،‌ روز گذشته طرح یاد شده را با عنوان «چشم بندان» منتشر کرد.

تاکنون خبری درباره واکنش هیئت نظارت بر مطبوعات درباره این اقدام بی سابقه روزنامه اصلاح طلب منتشر نشده اما خانواده های شهدا و رزمندان دفاع مقدس به طور مکرر در تماس با رسانه ها خواستار برخورد با این روزنامه موهن شده اند.

تعداد قابل توجهی از روزنامه نگاران سابق و فعلی نشریات اصلاح طلب، هم اکنون در رسانه های ضدایرانی فارسی زبان و غیرفارسی زبان مشغول به کار هستند.
 چند روز پیش «سعید کمالی دهقان»‌روزنامه نگار سابق شرق که بورسیه بنیاد جرج سوروس شد و هم اکنون برای گاردین قلم می زند،‌ طی گزارشی مدعی شد تظاهرات برگزار شده در اعتراض به فیلم موهن «بی گناهی مسلمانان» تجمعاتی «دولتی» بوده و بسیاری از مردم ایران از این فیلم موهن علیه پیامبر اسلام آزرده نشده اند.

توهین به ملت ایران و حتی دین اسلام،‌ از زمان آغاز به کار دولت اصلاحات در دستور کار نشریات و شخصیت های اصلاح طلب بوده است. اطلاق عناوینی چون «قابلمه به دست»(بهزاد نبوی) و‌ «مرگ موش خور»(رجبعلی مزروعی)،‌ یا کشیدن کاریکاتورهای موهن مانند تشبیه مردم به گوسفند(در اعتمادملی) یا ریختن مدفوع ثروتمندان بر سر خانواده های فقیر(در روزنامه کلمه)،‌ یا زیرسوال بردن صحت آیات و سوره های قرآن چون سوره یوسف (صبح امروز به مدیرمسئولی سعید حجاریان) و عمر حضرت نوح(صبح امروز) و... از جمله این اقدامات است.

ادعاهای «دموکراسی خواهی»‌ و «حمایت از مردم» از سوی جریان اصلاحات البته با «توهین مکرر با مردم» قابل جمع است. در نظر این جریان،‌دموکراسی به هیچ وجه به معنای مردم سالاری و حق مشارکت مردم در حکومت نیست. آنان دموکراسی را در چارچوب نظریات پلورالیستی بیشتر می پسندند و مرادشان از دموکراسی،‌ جز «تعدد گروه های قدرت»‌نیست. از نظر آنان، قشرهایی حداقلی از «نخبگان»‌ می بایست برای کسب قدرت «مبارزه عقلانی»‌ کنند و مردم باید با رفتارهای «غیرعقلانی و احساسی»‌ برای حمایت سیاسی از نخبگان بسیج شوند. این است که هر از چندگاهی برای اثبات نبود عقلانیت در مردم،‌ دست به توهین هایی اینچنین زده و مدعی انحصار فهم معانی کاریکاتورهایشان در قشر نخبه! می شوند.

روزنامه اصلاح طلب شرق با چاپ یک کاریکاتور موهن، سهم خود را در گرامیداشت هفته دفاع مقدس ایفا کرد!
به گزارش جهان، این روزنامه در شماره روز گذشته خود و در صفحه آخر این جریده، کاریکاتوری را به چاپ رساند که بطور غیرمستقیم موجب وهن ارزش های دفاع مقدس شده است.

کاریکاتور مذکور ناخودآگاه خواننده را به یاد عکس های مشهور دفاع مقدس می اندازد که در آن رزمندگان اسلام در حال بستن سربندهای «یازهرا»، «یا حسین»، «یامهدی» برای یکدیگر هستند.

این کاریکاتور رزمنده های جبهه را در حال بستن سربند بر روی چشم همدیگر نشان می دهد؛ کنایه از اینکه تصمیم و ایثارگری رزمندگان کورکورانه صورت گرفته است.

 

این کاریکاتور اهانت آمیز با استقبال رسانه ها و شبکه های اجتماعی اپوزیسیون و ضدانقلاب همراه و بارها در فضای اینترنت بازنشر داده شده است.

اما آنچه باعث آزردگی بیشتر شده اینکه این روزنامه دوم خردادی این کاریکاتور را درست در هفته دفاع مقدس به چاپ رسانده است؛ هفته ای که ملت در تکاپوی پاسداشت از جان گذشتگی های جانبازان و شهدای 8 سال دفاع جانانه از خاک و دین شان هستند.

هر چند با توجه به سابقه این روزنامه اصلاح طلب، از آن انتظار نمی رود در بزرگداشت فرهنگ دفاع مقدس و هفته آن قدم چشمگیری بردارد اما دست کم این توقع از رسانه مذکور و سایر رسانه های اصلاح طلب وجود دارد که برای هشت سال رشادت و فداکاری بی مانند فرزندان غیور ایران اسلامی ارزش و احترام قائل شده و –سهوا یا عمدا- از چنین اقدامات سخیفی پرهیز کنند.

گفتنی است، توهین به فرهنگ دفاع مقدس و زیر سئوال بردن ارزش های آن در دولت اصلاحات باب شد تا جایی فرهنگ شهادت "خشونت طلبی" نامیده شد اما در دولت نهم و با فراگیرشدن گفتمان انقلاب اسلامی، توهین کنندگان مجالی برای ادامه روند قبلی نداشتند، نکته ای که گویا با لیبرالسیم فرهنگی برخی مدیران مطبوعاتی فرهنگی دولت دهم مجددا احیا شده است.

در هر حال، به نظر می رسد عذرخواهی مدیران و کاریکاتوریست روزنامه شرق از ملت شهیدپرور ایران اسلامی و بویژه خانواده های معزز شهدا ضروری است؛ در غیر این صورت شایسته است معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد برخورد لازم را با این روزنامه صورت دهد.



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا